), progress;} body, a, a:hover {cursor: url(
Free Mouse Cursors at www.totallyfreecursors.com
), progress;} -->

Monday, January 2, 2012

semangat katak

Best Blogger Tips






Assalamuailakum semua, ak kat sini nak bercerita tentang kisah katak yang leh jadikan pedoman hidup untuk kita .

Ada sekumpulan katak tngah berkumpul2 mengelilingi sebuah perigi yang usang.di dalam perigi tu ada 2 ekor katak yang terperangkap di dalam perigi itu akibat tidak berhati2 semasa melompat di kawasan itu.. oleh itu, sekumpulan katak cuba untuk memberikan bantuan kepada 2 ekor katak itu.. akan tetapi perigi itu sangat dalam dan tiada harapan untuk menyelamatkan mereka, “kamu tawakal ja la.. mungkin nie nasib kamu!” jerit katak dari atas kepada 2 ekor katak yang terperangkap tadi. “kami pun tidak tahu macam mana nak selamatkan kamu untuk naikkan kamu ke atas” jerit katak lain, “itulah kamu, kenapa kamu cuai sangat , perlu la berhati2 semasa melompat tadi.” Tambah katak lain pula.

        Namun kedua2 ekor katak tu cuba juga naik ke atas dengan melompat sekuat2 hati..tp x berjaya juga..dari atas terus kedengaran suara2 membunuh harapan mereka. Setelah agak lama mencuba,akhirnya salah seekor katak tu putus asa dan penat serta semangt yang lumpuh dek kerana kata2 yang x memberangsangkan keluar dari mulut katak2 di atas.. akhirnya katak tu mati.. melihat rakannya mati katak seekor lagi cuba untuk melompat.. “kamu x nampak ke kawan kamu da mati,simpan ja tnaga kamu tuh, x da harapan lagi kamu terus hidup..baik duduk diam2 ja” begitulah teriakkan yang kedengaran dari atas .akan tetapi katak tu terus melompat .akhirnya seperti ada semangat baru katak itu dapat melompat tinggi dan akhirnya dia berjaya keluar dari perigi itu.
Takjub melihat apa yang berlaku ,seekor katak datang bertnya. “kenapa kamu tetap melompat walaupun kami menyuruh kamu menerima takdir yang kamu mungkin akan mati seperti kawan kamu itu?”.. katak tu pon terkejut mendengar percakapan katak itu... “owh ya ka kamu bercakap mcm tu?? Minta maaflah,memang telinga saya kurang dengar ..saya ingatkan kamu semua memberikan semangat kepada saya untuk terus melompat,jadi sya teruskan la usaha itu sb x mahu mengecewakan kamu smua”


Pengajarannya adalah, kamu adalah apa yang kamu fikirkan ( you’re what you think) walaupun kadangkala kita salah sangka memberikan manfaatnya jugak,terutamanya apabila seseorang berniat jahat kepada kita tetapi kita merasakan niatnya baik kepada kita ,lalu kita mendapatkan manfaatnya

Semestinya lah dia bengang ngan kita lau niat jahat dia memberi kebaikan kat kita.. betol x ?? 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...