), progress;} body, a, a:hover {cursor: url(
Free Mouse Cursors at www.totallyfreecursors.com
), progress;} -->

Friday, October 19, 2012

Beronok makanan eksotik penduduk Langkawi

Best Blogger Tips
pernahkah korang dengar perkataan BERONOK?? atau pernah melihat beronok? perkataan nie sinonim digunakan oleh penduduk Langkawi sebagai satu juadah yang dipanggil sebagai kerabu beronok... interesting?? mesti korang rasa mcm pelik ja bunyi tu kan?? dikatakan beronok adalah dijuadahkan sebagai lauk eksotik dan dimakan dengan nasi putih..masyarakat langkawi khususnya penduduk di persekitaran pantai sering pergi ke lumpur mencari beronok.. best oww men lumpoq laut :)

beronok adalah asal sejenis gamat yang hidup di dalam lumpur. makananya adalah lumpur semata-mata.. tetapi perbezaan antara gamat adalah ketara kerana gamat hanya tinggal di kawasan persisiran pantai yang tenang..seperti di pulau singa atau pulau-pulau yang jarang dikunjungi manusia,beronok banyak terdapat di persisiran pantai berselut di pulau langkawi. texture gamat lebih kasar dari beronok,dan saiz beronok adalah 3x ganda kecil dari gamat.

apa yang menarik dengan beronok sampai orang langkawi memang suka makan???ak pun hantu beronok jugak :)
apa kata korang turun langkawi dan cuba cari makanan nie.. kerabu beronok selalu ada di kampung-kampung..hanya orang lama saja yang expert nak buat kerabu beronok nie.. mcm saya..x da kebolehan lagi..hanya sekadar potong-potong ja :)
1. x perlu dimasak.. just makan mentah-mentah dengan menyiang isi seperti maze.
2. bentuk dia x ubah mcm gamat..cuma kulitnya lincin lagi shining
3. specialnya..bila dimasak,dia akan ghaib..so makan kuah je lah lau masak beronok nie :) ps: jangan cuba2 nak try masak lak :)
4. crunchy... ak x leh nak describe macam mana kerangupan dia tuh.. x da yang sama.. bila kunyah dia bergaul dengan masin2 laut..emm leby kurang mkan cartilage (tulang rawan ayam) tapi ada perasa yang tersendiri..ada sesetengah pula ada rasa seperti mengunyah isi kelapa :) cheq pun x taw nak habaq camna..
5. kombinasi perasa beronok dengan kerabu yang betul2 mempunyai kelainan dari kerabu-kerabu yang sedia ada..
6.dia halal dimakan nah :)..jangan angap hukumnya haram ,nie adalah makanan laut

 ok yang nie sebelum beronok dipotong.. fresh dari laut lagi nieh :) jika nak meringankan beronok ni..perlu ditebuk dahulu perutnya agar air dalam perutnya keluar.baru letak dalam baldi or raga




nie lah yang dikatakan sebagai kerabu beronok :)
jangan geli eh.. sedap habaq mai.. rasanya semua cukup..kerisik,sayur2,beras goreng,, masam masin manis.. cruncy..nyum!
purata lau nak makan satu keluarga yang punyai 10 orang isi rumah..kira2 dalam 100 ekor jugak nak buat kerabu nieh.. untuk pengetahuan korang,kerabu adalah satu makanan yang digilai ramai rakyat LANGKAWI.. tanya la depa lau x percaya.. lau depa x penah dengar tu..memang depa bukan penduduk tulin sana :)

 lau sesiapa suka mencuba benda baru..bolah la bila turun ke langkawi,cari kerabu beronok..tnya la pakcik teksi ka,pekerja2 kat sana..maybe depa leh tolong :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...