), progress;}body, a, a:hover {cursor: url(
Free Mouse Cursors at www.totallyfreecursors.com
), progress;} -->

Wednesday, June 24, 2009

MELAYU MUDAH LUPA

Best Blogger Tips
asalamuailakumhmmsya bwu nk msok umo 19x jadi ahli g untuk memana ahli tok politik,pkr,umno ,pas dn dll lahh...tp,disini..walopun saya seorang pramatang..saya dpat mnilai secara kasar baik burok parti2 niepas adalah sanjungan saya kerana nilai yang dibawa dahulunya kearah kesejahteraan dunia dan akhirat...tetapi,,sekarang nilainya sudah beransur berubah,,banyak saya lihatmasing2 berjuang untuk politik negara..mana janji dahulu.saya blaja sejarah,pas dahulu hanya untuk difokuskan dengan agamaNYA (allah),bukan untuk menuntut kemerdekaan..dulu berjanji nak betulkan ajaran islam,tolong orang islam kat malaysia nie,,(orang melayu).tp sekarang nie da join ngan pkr,,,dulu xmo org cina la,india laa dalam parti,PAS xsuka orang cina,india memerintah negara dulu..saya ingat.tp sekarang mcm mana??
anwar ibrahim,,dulu saya sanjung dia atas percakapannya yg sunguh bernas dan bersmangat..selepas tun mhdir pecat dia,msok plak penjara...agak sedih laaa,,saya x tahu hal sebenarnya..sama ada tun menabur fitnah atau betul yg diperkatakan itu hanya allah yg tahu..saya kaji balik..kalo betul la malaysia nak kan anuwar jd pemimpin...niat yg dia pasang tu betul ka??? abang2 dan kakak rasa lebih tahu..sebab kamu semua hidup dulu dr saya..anuwar berdendam ngan tun keran hal dulukalo betul la dia baik,,kenapa nak berdendam??nak rampas negara??..negara dimerdekakan oleh UMNO,,kalo UMNO Sekarang da x macam dulu,Anwar Patut pulihkan sebab dia anak UMNO dulu...kalo kamu semua cakap pimpinan UMNO sekarang da bnyak rasuah,penipuan..jika anwar naik sekalipun,dia x da rasuah ka??tipu ka??
sekarangnieabang kakak x nampak ka??pembaharuan yg dibawa oleh anwar sekarang utuk menyamaratakan hak2 setiap individu (cina,india ,melayu)tidak rasa tergugatkah kita jika brkeadaan sebegituHAbis La melayu Lepas nie, 30% hasil negara tidak lagi diberikan tok Orang Melayu,,tiada lg keistimewaan tok orang melayu..nanti melayu akan jatuh teruk kerana kesamarataan diberikan..saya sedihsebab,,disinilah TAnah TUMPAHNYA darah ANAK BANGSA MELAYU!!!!!!!!!!!keistimewaan perlu diberikan tok orang melayu,,jangan kpada org lainsaya merayu pada semua yang membaca artikel nie harap berfikirKerajaan banyak membantu nenek moyang kita hinga sekarang,dari segi tanah,sekolah,bantuan kwangan dll..kakak abang pun tahu.tidak sekalipun kita melihat pengorbanan mereka untuk kita..dan kita tidak langsung berterima kasih Pada Allah dan Kerajaan..Apakah Kita Alpa Wahai orang Melayu Sekalian?????????bangun semua dari kealpaan
INI TANAH KITA,,KITA PATUT RASA HASILNYA

Monday, June 1, 2009

Ibu...maafkan aku!!

Best Blogger Tips
"Aaarrrrggggghhhhhh!!!! Baaaannnnggggsssssaaaattttttt !!!!"
Angin di luar amat bertiup sepoi sepoi bahasa, mengasyikkan mereka yang mengantuk tetapi bukan bagi dirinya yang baru menyambut hari jadinya yang kelima belas, tidak berapa lama dahulu. Hatinya amat pedih sekali. Pedih yang teramat dirasainya. Pedih memendam segala kekecewaan yang amat sangat.
"Ya Tuhan! Kenapa aku diseksa? Kenapa?! Kenapa??!!!"
Beliau menangis keseorangan di kamarnya yang agak malap. Api pelita menari liang-liut mengikuti hembusan angin yang bertiupan sepoi-sepoi bahasa. Pemikirannya berkecamuk sekali.
"Adakah aku ni insan terkutuk? Sehinggakan aku diduga dengan sedemikian
rupa?"
Air matanya menitis ke atas lantai kamarnya. Lantainya basah dan segala habuk jelas kelihatan menunjukkan kamarnya jarang membersihkan. Tiba-tiba.....
"Hei! Kenapa engkau menangis?"
Beliau tersentak dengan teguran itu. Beliau mula berasa takut kerana di dalam kamarnya, tiada ada orang lain melainkan dirinya sendiri. Matanya mencari-cari tuan punya suara itu.
"Siapa engkau?"tanyanya dalam ketakutan. Namun, tiada jawapan.
"Siapa engkau hah?! Tunjukkan dirimu!"

Asap mula berkumpul di dalam kamarnya. Beliau terbatuk-batuk dek terhidu kepolan-kepolan asap yang memenuhi biliknya. Asap yang mula menebal itu mula melahirkan satu lembaga. Lalu, terjelma satu lembaga di hadapannya. Beliau terpegun melihat lembaga di hadapannya. Lembaga itu berpakaian seperti seorang hulubalang Melayu. Misainya tebal, tubuhnya sasa. Segak, dengan kerisnya yang terselit di pinggang. Aneh. Ada kesan darah di bahagian perutnya.
"Siapa engkau?"nadanya tinggi.
"Aku adalah engkau! Aku hidup tertekan seperti engkau juga!"
"Kenapa kau mengacau aku?"tanyanya lagi, memberanikan diri, memandangkan lembaga itu tidak akan mengapa-apakan dirinya.
"Kita dari keturunan yang sama! Nasib kita serupa! Aku disini untuk
memastikan engkau tidak membuat kesilapan yang akan membawa maut ke atas
diri engkau!"
Beliau tersentak dengan jawapan lembaga itu. Dia tidak memahami apa yang dimaksudkan oleh lembaga itu. Kehadiran lembaga itu membangkitkan rasa kemusykilan tetapi beliau tidak menunjukkannya. Beliau memberanikan lagi dirinya walaupun jantungnya berdegup pantas.
"Apa maksud kau?! Aku akan mati? Di tangan siapa? Untuk apa? Aku tidak
takut dengan sesiapa pun!"
"Kau akan mati di tangan seseorang yang lebih berkuasa daripada engkau!
Engkau akan mati dalam keadaan yang menggerunkan dan menjijikan. Engkau
akan mati kerana keangkuhan diri engkau sendiri!"
"Apa? Engkau ni siapa untuk berkata begitu? Bukankah takdir di tangan
Tuhan? Waad ajal di tangan Allah!"
"Ya! Takdir di tangan Tuhan dan aku penyampaiNya. Engkau masih belum
menyedari bahawa engkau telah lupa kepada Tuhan. Tuhan menghantar aku ke
sini untuk menyedarkan engkau!"
"Siapa engkau? A.. Ap..App...Apa kesalahan aku?" tanyanya yang mula merasa ketakutan. Lembaga itu mula menghampirinya.
"Kau telah melakukan banyak kesalahan! Ingatkah engkau akan kesalahan
engkau? Kau hendak melakukannya tanpa sebarang peri kemanusiaan. Apa yang
akan kau alami adalah pembalasan kau!"
Beliau tidak berkata apa-apa. Dia cuba mengingati kembali apa yang telah dilakukannya. Beliau tidak tahu maksud sebenar lembaga itu tetapi dapat merasakan peristiwa pahit yang berlaku tidak lama itu menjadi isu yang membawa lembaga itu ke dalam kamarnya.

Pagi itu, beliau hendak pergi ke sekolah seperti biasa. Ibunya terbatuk berulang kali tetapi tidak menghiraukannya. Sudah beberapa kali beliau mengingati ibunya untuk memakan ubat tetapi ibunya tidak mahu. Beliau telah berputus asa lalu tidak mengendahkan lagi keadaan ibunya.
"Nanti habis sekolah terus balik ya Man!"
"Tengoklah. Ada kelas malam. Mungkin Man terus pergi."
Beliau terus keluar tanpa melihat ibunya. Ibunya hanya memerhatikan anaknya. Sedih rasanya kerana anaknya tidak melambai ke arahnya sedangkan dia terlambai-lambai dari atas. Anaknya telah berubah sejak mula bersekolah malam. Asyik pulang lewat dan kadang-kadang, anaknya tidak pulang langsung. Air mata ibunya mula menitis. Agak sedih sekali rasanya memandangkan beliau bersusah-payah membesarkannya dengan didikan dan asuhan yang baik agar menjadi anak yang soleh. Malangnya, anaknya telah menghampakan niatnya itu.

Tiba di sekolah, beliau mendapat tahu beliau terlupa untuk membuat kerja rumah yang harus dihantar pada pagi itu. Beliau menggelabah dan terus ke makmal komputer untuk membuat kerja rumahnya. Masa amat suntuk sekali. Beliau cuba sedaya upayanya untuk menghabiskan tugasannya itu.
"Celaka! Hang pulak...Macam mana ni? Lambat, pasti kena denda," bisik hatinya.
Dengan pantas, beliau pergi ke komputer lain untuk terus menghabiskan tugasannya. Akhirnya beliau dapat memghabiskan tugasannya. Beliau melihat jam tangannya. Sudah lewat dan gurunya pasti akan mendendanya.

Tepat sekali kerana beliau didenda oleh gurunya kerana memasuki kelas amat lewat sekali. Gurunya meleteri sikapnya yang acuh tak acuh terhadap pelajarannya. Gurunya membandingkan dirinya dengan rakan sedarjahnya. Dapat diihat perbezaan sikap yang amat ketara, memandangkan beliau telah dikategorikan sebagai pelajar bermasalah di sekolahnya.

Beliau tidak dapat memberikan alasan yang munasabah ke atas kelewatannya lalu didenda untuk menghadiri "detention class" pada jam dua hingga empat petang nanti. Beliau merungut dalam hati...

Masa berlalu begitu perlahan sekali sekali. Beliau merungut memandangkan ada satu jam lima puluh minit lagi sebelum dia dapat tinggalkan sekolahnya. Matanya mulai terasa berat untuk membaca buku yang diberi oleh gurunya tadi. Rasa bosan mula menguasai dirinya dan beberapa detik kemudian, beliau tertidur.
"Man...."
"Huh? Ibu?"
"Man, Ibu pergi dulu ya Man... Man jangan lupa balik rumah terus lepas sekolah,"
"Man ada kelas malamlah! Nanti Man balik lepas tu!"
"Man... Ibu pergi dulu....Ibu pergi dulu........."
"Man!!!"
Beliau tersentak lalu terjaga dari tidurnya. Gurunya berdiri dihadapannya dengan muka yang bengis.
"Tidur ya! Bukannya nak baca buku! Macam ni, awak pergi cuci kereta saya
sampai bersih. Selagi tidak bersih, awak tak boleh balik!" perintah gurunya.
"Tap.. tappiii cikgu.."
"Pergi!"
Beliau menyumpah nasibnya pada hari itu. Malang sungguh. Tugasan tak habis buat, kena marah, kena detention dan sekarang kena cuci kereta pula. Terpaksa membuatnya seorang diri di bawah terik matahari.

Beliau selesai membersihkan kereta gurunya. Jam menunjuk empat setengah petang. Ada satu jam lebih sebelum kelas malamnya bermula. Setelah mendapat lampu hijau daripada gurunya, beliau terus meninggalkan sekolahnya lalu singgah di kedai permainan video. Beliu sudah gian untuk main permainan video kerana sudah lama tidak dapat bermain. Setelah puas bermain,beliau pun terus ke kelas malamnya.

Seperti biasa, beliau duduk di barisan belakang bersama rakan-rakannya yang lain. Sudah menjadi satu kebiasaan mereka untuk tidak menghiraukan apa yang diajar oleh guru mereka. Mereka berbual, bermain pakau dan kadang-kala mengusik pelajar-pelajar yang lain, terutama sekali yang perempuan. Beliau gemar mengusik pelajar perempuan dan ada beberapa kali beliau ditangkap oleh gurunya kerana cuba menyelak kain pelajar perempuan di kelas malam itu. Beliau hanya diberi amaran agar tidak melakukan perbuatan itu lagi, tetapi beliau tidak menghiraukannya. Malah, menjadi satu pertandingan di kalangan rakan-rakannya. Siapa yang dapat melihat warna seluar dalam mangsanya akan diisytiharkan sebagai pemenang untuk hari itu. Mereka akan memulakan pusingan yang baru pada hari berikutnya.

Setibanya di hadapan pintu rumahnya, jam menunjukkan sebelas malam. Beliau yang telah membuka pintu dan agak menghairankannya kerana rumahnya dalam keadaan gelap gelita tetapi suara radio jelas kedengaran. Beliau memetik suis lampu dan sinaran lampu menerangi rumah yang gelap tadi. Beliau berasa hairan kerana menjadi kebiasaan lampu hadapan akan dihidupkan selagi dia belum pulang.
"Takkan ibu keluar malam-malam ni.." bisik hatinya.
Beliau terus meninjau ke dalam bilik ibunya. Tubuh ibunya kelihatan di atas katil dalam kegelapan.
"Laaa... tidur rupanya. Ibu! Man dah balik. Kenapa tak bukak lampu?"
Ibunya tidak menjawab. Beliau memetik suis lampu bilik ibunya. Apa yang dilihatnya amat memeranjatkannya. Mata ibunya terbuka memandang siling rumah dengan buih mengalir keluar dari mulutnya. Ibunya telah meninggalkan dunia yang fana ini.
"Ibu!!!!!!!"


"Ya... Itulah kesilapanmu. Aku ke sini untuk membetulkan keadaan agar yang
salah dapat dibetulkan..."
"Apa maksud kau? Aku telah kehilangan segala-galanya. Hidup aku tidak
bermakna lagi!"
"Semua ini takdir Tuhan. Ini tidak bermakna kau boleh mengambil tindakan yang
tiada sandaran agama langsung. Kau tidak seharusnya menjadi seperti ini."
"Biarkanlah aku begini..." Beliau menangis kembali.
"Tidak boleh.Tuhan menghantar aku ke sini untuk melarang kau melakukan
kesalahan yang serupa dengan kesalahan aku dahulu. Tuhan murka dengan
orang yang hilang pedoman dan tidak menerima takdir yang ditentukanNya."
"Apa? Apa maksud kau?"
"Dahulu, aku juga telah melakukan kesalahan serupa dengan kesalahan engkau. Aku hilang pedoman dan mula melawan takdir dengan membalas dendam terhadap setiap rakyat yang menyanjungkan raja zalim. Saudaraku dihukum bunuh tanpa usul periksa olehnya. Lalu aku membunuh mereka yang terlibat. Sekarang aku terseksa dengan perbuatan aku dan Tuhan hendak aku memastikan engkau tidak melakukan kesalahan yang serupa jika aku ingin mendapatkan pengampunanNya."
"Apa kesalahan aku?"
"Kesalahan kau ialah kau merancang untuk membalas demdam terhadap kehilangan ibumu. Kau merancang untuk membunuh gurumu hanya kerana kau merasakan dia bersalah. Kau merasakan bahawa dia yang menyebabkan kau tidak dapat berada di sisi ibumu semasa dia menghembuskan nafasnya yang terakhir. Kau merancang untuk membunuh rakan-rakanmu kerana mereka yang menyebabkan kau terpesong jauh sehingga kau menjadi anak yang durhaka. Kau ingin mendapat keadilan dengan membalas dedam. Keadilan yang dicapai dengan darah manusia!"
"Kenapa? Tidak bolehkah? Aku hendak dapatkan pengadilan!!!"
"Pengadilan apa yang kau maksudkan? Membunuh adil? Janganlah kau lakukannya kerana kau akan merana nanti."
"Aku tidak peduliiii!!!!"
"Nasihat aku kepada kau agar jangan teruskan rancanganmu itu. Merana kau nanti. Akan kau terasa seksaan yang amat sangat..."
Asap mula menebal di biliknya. Kamarnya mula menjadi terang. Kelihatan api mula membaham lembaga di hadapannya. Lembaga itu mula merintih kesakitan.
"Apa...... kenapa ni?" tanyanya kebingungan.
"Aku terpaksa kembali ke tempat aku. Masaku di sini telah tamat. Aku.. Ak..Aku
harus pulang ke tempatku..."
"Di mana tempat kau? Jangan pergi dulu..."
"Aku mesti pergi sekarang juga.. Aaargghh!! Panasnya! Aduhh!!!!"
"Hei! Nanti dulu! Siapa engkau sehinggakan boleh jadi begini?"
"Aku.....Ak.....Akkkuuuu........Akulah hulubalang Melaka, Hang Jebat yang
jahanam.....Aaarrrrrggggghhhh!!!!!!"

Beliau tersentak lalu duduk terpaku.
"Kau dah sedar Man?" tanya ayahnya.
"Di.. Di mana Man sekarang yah?" tanyanya yang merasakan kepala berdenyut kuat.
"Kau di bilik dan Ayah jumpa kau terbaring di hujung kaki ibumu. Tadi doktor datang untuk memeriksa kau berdua. Doktor kata kau terkejut amat sangat sehinggakan kau pengsan. Dia kata tekanan darah kau agak rendah sekali dan nadi kau agak lemah. Syukurlah, kau sudah sedar. Suratan takdir.."
"Ibu.. Ibu bagaimana yah?"
"Ibu kau dah tidak ada lagi Man. Doktor kata ibu kau kena sakit pneumonia.
Jantungnya berhenti serta-merta. Allah lebih menyanyanginya Man. Ibu sudah
pergi, takkan kembali..."
"Tidak! Tiiiddaakkkkkk!!!!! Man masih perlukan ibu! Man masih sayangkan ibu!
Ayah! Man nak ibu! Iiiiibbbbuuuu!!!!"
"Mengucap Man. Ini semua kehendak Allah..."

Setiap insan pasti akan pergi. Pergi bertemu dengan Maha Esa. Dalam tangisannya, Beliau terdengar dendangan lagu kegemaran ibunya. Album lagu inilah yang kali terakhir ibunya beli. Sememangnya lirik lagu ini penuh dengan makna. Apatah lagi ibunya memilih lagu ini sejurus sebelum beliau pergi buat selama-lamanya.

"Baiklah tuan-tuan dan puan-puan, sekarang saya akan putarkan lagu permintaan
Puan Samsiah......
"Eh? Ibu?"Beliau tercengang mendengar nama ibunya diutarakan di radio.
"Lagu yang berjudul ‘Pergi Takkan Kembali’ oleh kumpulan Rabbani. Semoga
Puan Samsiah dan anda di sana menikmati lagu ini bersama keluarga yang
tercinta..."


"Setiap insan pastikan merasa saat perpisahan terakhir
Dunia yang fana akan ditinggalkan hanya amalan yang akan dibawa
Terdengar sayup surah dibaca sayunya alunan suara
Cemas di dada.....lemah tak bermaya terbuka hijab di depan mata
Selamat tinggal pada semua berpsahlah kita selamanya
Kita tak sama nasib di sana baiklah atau sebaliknya
Amalan dan taqwa jadi bekalan Sejahtera, bahagia pulang...ke sana
Sekujur badan berselimut putih rebah bersemadi sendiri
Mengharap kasih anak dan isteri apa mungkin pahala dikirim
Terbaring sempit seluas pusara soal-bicara terus bermula
Sesal dan insaf berguna lagi hancurlah jasad dimamah bumi
Berpisah sudah segalanya yang tinggal hanyalah kenangan
Diiring doa dan air mata yang pergi takkan kembali lagi......"

"Ibu........."keluhnya dengan nada yang kesal bersamaan titisan air mata. Lalu Manisah mengambil wuduk dan terus bersembahyang.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...